dizajn vysoka3To, že aj obec je značka pochopil starosta Vysokej nad Kysucou Anton Varecha. Vizuálna reklama je všade a podľa neho by výnimkou nemali byť ani obce a mestá.

Pre niekoho je logo niečím nepodstatným. Pre obce býva logom erb, to však býva spravidla všetko, ako sa obec vizuálne prezentuje. V skutočnosti je celková vizuálna identita omnoho viac - dáva firme, mestu, obci svoju tvár. Nie je to len logo. Je za tým súbor desiatok vecí, ktoré keď sa správne spoja, udávajú celkový obraz o značke.

varechaAj obec je značka a pochopil to aj starosta obce Vysoká nad Kysucou Anton Varecha. Téma je mi blízka, sám som stál pri zrode niekoľkých takýchto projektov a v mnohých, doslova stovkách prípadoch som bol súčasťou tohoto procesu. S radosťou som sa preto porozprával so starostom obce, ktorý vníma veci nie povrchne, ale vie ísť viac do hĺbky.

Budeme sa rozprávať o novinke, ktorú si človek s estetickým cítením už všimol. Obec má svoj dizajnový manuál. Ako vznikol tento nápad?

Celý nápad vznikol počas jedného z telefonátov z Mgr. Art. Petrom Čambalom zo spoločnosti Riverstone s.r.o. Požiadal som ho o grafické spracovanie návrhu plátennej tašky počas prípravy jednej projektovej žiadosti. Chcel som vtedy od neho niečo, aby tam nebol iba erb obce s nápisom, ale i nejaká grafika pričom som ani netušil aká, no možno trošku áno, ale to, ak sa budeš pýtať, ešte vysvetlím. Peter mi vtedy vsadil do hlavy myšlienku, aby sme grafickú identitu obce zobrali zo širšieho pohľadu. Úprimne povedané, vtedy som ani len netušil o čom hovorí, no keď mi po niekoľkých mesiacoch a množstvách konzultácií predstavil Dizajnový manuál obce Vysoká nad Kysucou, doslova ma dostal a povedal som si áno, toto je a môže byť naša jedinečná grafická identita.

dizajn vysoka1

Čím ste sa inšpirovali pri tvorbe charakteristických prvkov novej dizajnovej komunikácie?

Musím začať pekne od začiatku. V roku 2018 sme realizovali prvú etapu projektu „Zníženie energetickej náročnosti administratívnej budovy s.č. 215 so sídlom obecného úradu“. O realizáciu výtvarného návrhu fasády sme požiadali spoločnosť Riverstone s.r.o.. Tá v našej obci v minulosti navrhla a realizovala grafické riešenie interiéru farského kostola sv. Matúša, kostola Božského srdca Ježišovho, ale i interiéru Domu nádeje vo Vysokej nad Kysucou. Pre našu obec zrealizovala i grafické spracovanie fasády 16-bytovho nájomného domu a taktiež i budovy Hasičskej zbrojnice vo Vyšnom Kelčove. Pre realizáciu výtvarného návrhu fasády budovy obecného úradu spoločnosť Riverstone s.r.o. vychádzala z tradičného ľudového vzoru.

dizajn vysoka1

Spoločnosť nám následne spracovala grafický návrh riešenia a keď som ho prvýkrát uvidel musím povedať, že to bola „láska na prvý pohľad.“ V tom návrhu som videl niečo jedinečné, moderné, odvážne, ale samozrejme plne si uvedomujúc, že samotná realizácia bude náročná. A bola. Konečný výsledok však neznamená len jedinečný grafický dizajn fasády budovy obecného úradu, ale zrazu jej dal typický charakter.

Tento vzor sa stal základom novej grafickej identity obce. V dizajnovom manuáli bol doplnený o dvojchvostého leva s trojružou, ktorý je základom heraldického erbu obce Vysoká nad Kysucou. Lev sa do erbu obce dostal z jedného z erbu rodu Thurzovcov, do panstva ktorého naša obec v minulosti patrila. Súčasťou návrhu je i osobitý font písma a používaná farebná škála. Dokonca sme v spolupráci zašli až tak ďaleko, že obec má spracovaný i návrh grafického dizajnu potlače textilu.

dizajn vysoka2

Pre obce a mestá dizajn začína a končí tým, že majú erb. Možností ako prezentovať vizuálne obec je podstatne viac. Súhlasíš?

Na svoj erb je každá samospráva patrične hrdá. Veď v ňom je skrytá jej historická identita. Doba sa však vďaka technológiám veľmi rýchlo vyvíja a to čo niekedy bolo „in“ dnes už nestačí. Žijeme v časoch, kedy vzhľad a schopnosť vizuálne zaujať hrá rozhodujúcu úlohu na trhu a v spoločnosti. Platí to doslova o všetkom – ľudia chcú na seba upútať už na prvý pohľad či už na ulici alebo Facebookových profiloch, webové stránky majú za úlohu návštevníka najskôr ohúriť svojím vzhľadom a to isté platí o každom jednom výrobku, ktorý nájdete na pultoch obchodov atď. Jednoducho, vizuálna reklama je všade. Výnimkou by nemali byť ani obce a mestá. Tie vizuálne opeknievajú a prečo by nemali mať svoju grafickú identitu. Tá nie je len v grafickom dizajn manuáli obce, ale i v prvkoch drobnej infraštruktúry a mobiliári.

Tu musím jednoznačne vyzdvihnúť aktivitu Organizácie cestovného ruchu Kysuce, ktorá spracovala jedinečný materiál nazvaný Informačný systém regiónu Kysuce. Ide o zjednotenie navigačných systémov a mobiliáru obce a vytvorenie modulárneho variabilného systému, s využitím tradičných, aj moderných prvkov Kysúc pre rôznorodé účely – smerovníky, informačné tabule atď. Za týmto počinom stojíš, podľa mojich informácii, i ty a za mňa je to jednoznačne palec hore.

Ďakujem. S nápadom som prišiel ešte pred niekoľkými rokmi. Tiež som rád, že to padlo v OCR Kysuce na úrodnú pôdu. S Radovanom Jakušom sme viedli na túto tému nejeden rozhovor. Veľký posun urobil v tejto veci neskôr Matej Šimášek. Ako si spomenul, nie je to len o informačnom systéme ako sú tabule, označenia a smerovníky, ale je to napríklad aj mobiliár…

Áno. V našej obci by sme vizuálne prezentovanie obce chceli postupne preniesť i do samotného mobiliáru. Dizajn manuál mobiliáru nám spracovala spoločnosť Archekta s.r.o. Ing. Arch. Stanislava Mikovčáka, ktorá nám navrhla lavičky, stojany na bicykle, autobusové zastávky atď. A to všetko s prihliadnutím na jednoduchosť výroby pričom pri tvorbe vychádzali z regionálnej jedinečnosti – v tomto prípade rieky Kysuca. Prezradím, že prvé tri lavičky sa nám podarili vyrobiť „vo vlastnej réžii“ a budú osadné pri ZŠ s MŠ E. A. Cernana už čoskoro.

Čo ste v obci už zmenili? Čo je súčasťou novej vizuálnej identity?

V prvej etape nasadenia novej vizuálnej identity obce sme sa zamerali na elektronickú komunikáciu. Ako prvá prešla zmenou v zmysle spracovaného dizajnového manuálu oficiálna webová stránka obce a e-mailová komunikácia obecného úradu.

vysoka vizual8

Súbežne došlo ku grafickej zmene úradného hlavičkového papiera obce v rámci písomnej korešpondencie obce. Na obecnom úrade pripravujeme zavedenie elektronickej úradnej tabule, ktorej grafické prevedenie bude už v súlade so spracovaným manuálom. Novú vizuálnu identitu obce budú niesť i napr. futbalové dresy a môžem prezradiť, že aktuálne prvá sada dresov určená pre mužov TJ SPARTAK Vysoká nad Kysucou je aktuálne vo výrobe.

vysoka vizual2

Aké sú ohlasy na zmeny celkovej vizuálnej identity obce?

Samozrejme, že celý dizajn manuál vizuálnej identity obce sa zrodil nie z márnotratnosti, ale s cieľom, aby sa nie len obyvateľom obce, ale jednoducho všetkým páčil a aby prezentoval našu obec. Stretol som sa pozitívnymi ohlasmi a čo ma veľmi potešilo i z umeleckej obce, ale taktiež aj s tými negatívnymi typu „načo je to dobré“ alebo „no a čo teraz“. Svojim spôsobom ide o umenie a v tom prípade je to ako s umeleckým dielom, niekomu sa páči a niekomu nie. Pán Boh nám dal slobodnú vôľu a ja sa snažím plne rešpektovať názor každého, no v kútiku dúfam, pretože som optimista, že viac bude tých, ktorým sa nová vizuálna identita našej obce bude páčiť.

autor: Peter Kolembus
foto: archív obce Vysoká nad Kysucou

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

 Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.